021-91003839
تهران، سید خندان، خ برازنده، پلاک 56، واحد 112
تاریخ ایجاد : 1399/04/04
356 بازدید

انتخاب بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

انتخاب بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

انتخاب بهترین رید کنترلر HPE Smart Array برای سرور شما

بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

به منظور همراهی با روند دائماً در حال تغییر درایوهای ذخیره سازی، شرکت‌های سازنده‌ درایوها به طور مداوم در حال بهبود کارایی و عملکرد کنترلرهایی هستند که امکان تعامل میان درایوها و پردازشگر مرکزی (CPU) و پس از آن سیستم عامل را فراهم می‌کنند. کنترلر‌های فضای ذخیره سازی اغلب به عنوان کنترلرهای آرایه چندگانه دیسک‌های مستقل (RAID Controller) در نظر گرفته می‌شوند زیرا در اغلب موارد کنترلرها قابلیت‌‌های سخت افزاری RAID را ارائه می‌کنند.

بسیاری از سرورها دارای کنترلرهایی هستند که با نرم افزار رِید کار می‌کنند و این بخش معمولاً بدون پرداخت هزینه‌ای اضافی در سرور اعمال شده است. همچنین بسیاری از کنترلرها قابلیت خاموش کردن رِید را دارند و می‌توانند هارد دیسک‌ها را به صورت دسته‌ای از دیسک‌ها (JBOD) نمایش دهند، به این ترتیب نرم افزاری که در سرور در حال اجرا است می‌تواند داده‌ها را در سطح نرم افزاری، و نه در سطح سخت افزاری، مدیریت کند.

شرکت HPE که به تازگی نسل دهم سرورها را وارد بازار کرده است، خط جدیدی از کنترلرهای حافظه را به عنوان قابلیتی برای نصب در این سرورها رونمایی کرده است. HPE این کنترلرهای جدید را «Smart Array Controllers» نامیده است. در این مقاله رمزگشایی قابلیت‌های کنترلر بر مبنای نام آن را تشریح خواهیم کرد.

در صفحه‌ی اطلاعات مربوط به کنترلرهای نسل دهم HPE Smart Array نام مدل و اطلاعات مربوط به ویژگی‌های هر یک از مدل‌ها آورده شده است. چنین صفحه‌ای منبع اطلاعاتی مناسبی برای کسانی است که به دنبال انتخاب بهترین رید کنترلر برای سرور مورد نیاز خود هستند.

بررسی و خرید رید کنترلر

شکل زیر را در نظر بگیرید:

بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

مدیریت RAID سری کلاس
SR= اسمارت رِید

MR= مگا رِید

تعبیه شده (آنبرد) = 100
200=$
400=$$
800=$$$
P= کنترلر رِید کارا
E= کنترلر رِید پایه
S= رِید نرم افزاری
کنترلر نسل دهم HPE Smart Array
نوع کنترلر نوع درگاه تعداد خطوط SAS
a= AROC یا شکاف کنترلر اختصاصی
b= سرورهای بلید C7000
c= گره‌های رایانشی هم‌افزا
m=کارت‌های میانی دستگاه‌های مختلف
p=شکاف‌های استاندارد PCIe
i= داخلی
e= خارجی
ie= داخلی و خارجی

مثال‌هایی از نام‌های کنترلرها عبارتند از: S100i SR، E208i-a SR، E208e-p SR، P408e-p SR و P816i-a SR.

تمامی نام‌های ممکن برای کنترلر هم به شرح زیر هستند:

بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

نخستین حرف به کار رفته در مدل کنترلرهای نسل دهم S، E یا P هستند. این حروف در نسل قبلی B، H یا P بودند.

حرف «S» جانشین رِید نرم افزاری است. در سرورهای نسل دهم، S100i جایگزین B140i به عنوان کنترلر تعبیه شده بر روی سرور است. این کنترلر 6 گیگابیت بر ثانیه‌ای تنها از درایوهای SATA پشتیبانی می‌کند و یک کنترلر رِید نرم افزاری است، نه کنترلری سخت افزاری ( توجه داشته باشید که حرف «i» در نسل دهم، بر خلاف نسل قبلی، نشان‌دهنده تعبیه شده نیست، بلکه بیانگر این است که کنترلر فقط از اتصال درایوهای داخلی یا اینترنال پشتیبانی می‌کند. در ادامه به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد). مشابه B140i، از این کنترلر جدید هم فقط می‌توان با بایوس و در حالت UEFI استفاده کرد.

حرف «E» جانشین کنترلرهای «پایه» است و این کنترلرها جایگزین سری H محسوب می‌شوند. همگی این کنترلرها SAS 12 گیگابیت بر ثانیه و SATA 6 گیگابیت بر ثانیه هستند. این سری، کنترلرهای سخت‌افزاری حالت تلفیقی بدون کش هستند و RAID آن‌ها به 0، 1، 5 و 10 محدود است. مدل حالت تلفیقی (MixedMode) بیانگر این مفهوم است که شما می‌توانید هم درایوهای لاجیکال حفاظت شده رِید و هم درایوهای فیزیکال HBA را با یک کنترلر داشته باشید. در نسل قبلی کنترلرهای آرایه فقط قادر به فعالیت در یکی از حالت‌ها بودند. این کنترلرها را می‌توان با هر دو حالت UEFI و Legacy به کار برد.

حرف «P» جانشین کنترلرهای «کارا» است که تغییری نسبت به نسل قبلی نداشته است و تنها قابلیت جدید آن‌ها پشتیبانی از حالت تلفیقی است.

بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

نخستین عدد به کار رفته در نام کنترلر بدون تغییر باقی مانده است و 1، 2، 4 یا 8 است. این اعداد، ارقامی کلی برای مقایسه همه‌ی سطوح کنترلر از سطح ابتدایی تا سطوح با کیفیت و با قابلیت بالاتر است. به عنوان مثال، سری‌های 4 و 8، مقدار کش بیشتری دارند، در حالی که سری 1 به طور کلی دارای حافظه کش نیست.

بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

 دو عدد بعدی به شما می‌گوید که کنترلر دارای چند خط SAS است. چهار گزینه شامل 00/04/08/16 برای این مورد وجود دارد که به ترتیب بیانگر صفر، چهار، هشت و شانزده خط هستند (کنترلر S100i دارای خط SAS نیست و از 4 درایو SATA پشتیبانی می‌کند).

بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

حروف i یا e که بلافاصله بعد از سه عدد آورده می‌شوند بیانگر این است که کنترلر داخلی (اینترنال) یا خارجی (اکسترنال) است. در حال حاضر تنها یک مدل کنترلر به نام P416ie وجود دارد که دارای هر دو نوع درگاه داخلی و خارجی است و در نام آن به طور همزمان از حروف ie استفاده می‌شود.

بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

حروف a، b، c، m و p که بعد از خط تیره نوشته می‌شوند، بیانگر فرم فاکتور کنترلر هستند. مدل‌های موجود برای این بخش عبارتند از a: AROC، b: بلید (Blade)، c: سینرژی(Synergy)، m: میانی (Mezzanine) و p: PCIe. عنوان AROC مخفف شکاف کنترلر اختصاصی است و به این مفهوم است که کنترلر حافظه دارای اسلاتی اختصاصی برای اتصال است و از شکاف PCIe استفاده نمی‌کند. بلید به معنای این است که کارت برای استفاده در سرورهای HPE C7000 Series Blades ساخته شده است.

سینرژی بیانگر این است که کارت جهت استفاده در سری جدید سرورهای HPE با گره‌های رایانشی هم‌افزا طراحی شده است. کارت‌های کنترلر میانی برای اتصال انواع مختلف نظیر سینرژی، بلید و مجموعه درایوهای خارجی مثل MSA مدل‌های 1040 و  2040 استفاده می‌شوند. PCIe هم بیانگر این است که کارت برای استفاده در رک و تاورهای سرور استاندارد HPE طراحی شده و در اسلات PCIe نصب می‌شود.

بهترین رید کنترلر HPE Smart Array

دو حرف آخر (SR یا MR) هم نمایش دهنده سازنده تراشه است. SR تراشه‌ای است که در کنترلرهای نسل قبلی HPE استفاده می‌شده است و MR هم نماد تراشه‌های LSI (Broadcom) MegaRAID است. به نظر می‌رسد که مدل MR فقط برای کنترلرهای سری P8xx در دسترس باشد. هرچند  این مدل هنوز وارد بازار نشده است اما در رویداد HPE Discover در تابستان سال 2017 بررسی شده است.

یک نکته‌ دیگر که درباره تفاوت‌های میان کنترلرها باقی مانده این است که برخی از کنترلرهای AROC ممکن است دارای قابلیت LH هم باشند. این قابلیت فقط در سرورهای DL360 و DL560 قابل استفاده است و تنها کارایی آن امکان به کار گیری همزمان از دو پردازشگر گرافیکی (GPU) در این سرورها است.

امیدواریم این مقاله به شما در انتخاب کنترلر نسل دهم Smart Array کمک کرده باشد. اگر برای انتخاب کنترلر مناسب برای سرور خود نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با ما در تماس باشید و کارشناسان ما به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود.

خرید رید کنترلر سرور